Aalsmeer (Noord-Holland)
Zaterdag, dus door met de serie! Aangezien ik vanavond graag weer redelijk vroeg thuis ben na een eerste week werken, gaan we niet al te ver. Kijkend naar het begin van de lange lijst gemeenten die nog moeten, gaan we naar Aalsmeer!

Vooraf
Aalsmeer is tegenwoordig wereldwijd bekend door de grote bloemenveiling. De grootste ter wereld. Door de grote groei van Amsterdam in de Gouden Eeuw werd in die tijd begonnen met het kweken van bomen en heggen voor de mooie huizen daar. Later kwam door droogleggingen van de verschillende meren in de omgeving ook land beschikbaar voor bloemenkweek voor Amsterdammers. Eerst werden die daar door de kwekers zelf verkocht, maar in 1912 werd een veilinghuizen gestart. De verschillende veilinghuizen zijn in de loop van de tijd uiteindelijk gefuseerd tot één veilinghuis. Door Schiphol op zeer korte afstand ontwikkelde dit veilinghuis zich uiteindelijk tot één van de grootste ter wereld.
Wat water was en wat meer was in de buurt van Aalsmeer is door de jaren heeft flink veranderd. Tussen ongeveer 1600 en halverwege de 19de eeuw zijn de meren in de buurt van Aalsmeer door turfsteken telkens groter en groter gegroeid, deels ook tot één groot Haarlemmermeer, gegroeid. Tussen 1640 en 1840 slonk de hoeveelheid cultuurgrond van Aalsmeer hierdoor van 1590 naar 550 morgen land (hoewel niet helemaal duidelijk is wat een morgen in dit geval inhoudt). Hierdoor naderde de meren Aalsmeer uiteindelijk op zo'n 150 meter en alleen door bedijkingen en droogleggingen kon worden voorkomen dat Aalsmeer onder water kwam te staan. Uiteindelijk zijn veel meren drooggelegd, met halverwege de 19de eeuw natuurlijk de Haarlemmermeer.
Toch ligt Aalsmeer tegenwoordig nog steeds aan een water: namelijk aan de Westeinderplassen. Hierdoor kent Aalsmeer ook flink veel watersport.
Het plan
Het plan is iets minder uitgebreid dan voor Veere en Putten. Sowieso wil ik de Historische Tuin van Aalsmeer zien en het daaraan grenzende historische centrum. Daar in de buurt is dan de historische korenmolen De Leeuw, vanuit internet kon ik niet helemaal volgen of deze te bezoeken is, dus dat ga ik straks zien!
Daarna wil ik langs de Westeinderplassen lopen om de watertoren te bekijken en het Flower Art Museum. Eigenlijk wil ik ook nog kijken bij de bloemenveiling, maar zover ik kan overzien kan ik daar alleen door de week een rondleiding krijgen. Ik vrees dus dat dit vooral een reisje naar een industrieterrein gaat worden, een tocht waar ik dan ook nog best wel lang over doe.
De reis!
Vanochtend voor deze serie relatief laat opgestaan en weggegaan. Aalsmeer is een uurtje van Den Haag Centraal, eerst met de sprinter naar Hoofddorp en dan 10 minuten met de bus. Zo bij de terugreis, vind ik dat wel fijn want dan heb ik vanavond ook nog even een rustige avond!
Aalsmeer is op zich een leuke gemeente, zeker als je van watersport houdt. Als dit niet je eerste interesse heeft, is het nog steeds een dorp waar je best veel kunt doen. Alleen merk je dan wel snel dat de voorzieningen dan niet helemaal op jou zijn gericht.
Eerst vanuit 'Centrum / West' Aalsmeer bekeken. Het eerste wat je dan ziet is het oude Veilinghuis wat later een studio voor Endemol is geworden en verder nu een casino en ander vermaak in zit. De entree ervan is erg mooi in de Amsterdamse stijl. Verder zie je meteen al wat slootjes en water, iets wat je veel ziet in Aalsmeer.

Doorgelopen langs het mooie gemeentehuis van Aalsmeer met een mooie steen voorop die het verhaal van Aalsmeer en het water goed verteld. Het gemeentehuis komt uit 1960 en kent een sobere maar toch mooie buitenkant.


De korenmolen 'De Leeuw' was eigenlijk wel hoogtepunt van mijn bezoek. Deze molen uit de 19de eeuw is in de '90'er jaren van de vorige eeuw helemaal gerestaureerd en sindsdien wordt elke week op dinsdag en zaterdag graan met de molen gemalen. Een enthousiaste vrijwilliger liet me de hele molen zien, inclusief de delen waar je eigenlijk niet mag komen helemaal bovenin. Ondertussen werd de molen gereed gemaakt om graan te maken. Hierdoor kon ik van dichtbij meemaken hoe het opstarten van het malen ging. Eigenlijk zijn molens gewoon fascinerende wonderen van techniek en heel fijn dat door enthousiaste vrijwilligers molens tegenwoordig nog steeds kunnen draaien!

Daarna doorgegaan naar de Historische Tuin. Hier was in een oud veilinglokaal een iets te lange introductievideo. Daarna was er een korte tentoonstelling over bomen- en bloemenkweek door de eeuwen. Verder waren er voornamelijk veel oude kassen en een lange tuin waarmee je een heel stuk terug de geschiedenis in ging van de Aalmeerse bomen- en bloemenkweek. Dit was daarmee ook meteen een fijne en leerzame wandeling door de tuin!


Daarna begon een soort opeenstapeling van gesloten bezienswaardigheden: de prachtige watertoren is alleen zondags open, het Flower Art Museum wisselt tot morgen van tentoonstelling en de verderopliggende Fort Kudelstaart uit 1907, onderdeel van de Amsterdamse Waterlinie, leek uiteindelijk (nog) niet geopend. Toen doorgelopen naar Kudelstaart, een rustig fijn dorp met veel groene tuinen, en zo ook nog wat nieuwe kassen rond Aalsmeer gezien.




Wel dus veel gewandeld en daarmee veel van de Westeinderplassen gezien. Hierop waren veel mensen met zeilbootjes aan het varen en verder zag je eigenlijk overal wel aanlegsteiger en andere watersportbenodigdheden. Voor Aalsmeer is watersport dus een heel belangrijk gegeven, waarschijnlijk ook doordat het vrij dichtbij Amsterdam ligt en mensen daarvandaan er dus makkelijk komen.
Vanuit Kudelstaart de bus terug naar Aalsmeer genomen. Toch maar naar de veiling FloraHolland, ondanks dat ik wist dat ik er niet binnen kon kijken. Zoals verwacht heeft dit van de buitenkant veel van een logistiek bedrijventerrein met vrij veel vrachtwagens op en aan rijden. Ook zijn in de omgeving veel bedrijven die iets met bloemenhandel doen. Ik zet een rondleiding door de veilinghal op de lijst van dingen die ik eigenlijk nog wel een keertje wil gaan doen!

Van daar weer teruggelopen naar de bushalte Aalsmeer. Hiermee kreeg ik dus ook een beeld van de omgeving rond de veiling. Ik nam vervolgens de bus naar Hoofddorp en vervolgens de trein terug naar Den Haag.